Fiets in de trein

Fiets in de trein-NS treinDe reden om een fiets in de trein mee te nemen in een trein kan van alles zijn. Belangrijk is dat je moet weten wat de regels zijn over fietsen in de trein. Zo zijn de regels voor vouwfietsen en normale fietsen weer anders en ook internationaal zijn er verschillende regels.

Fiets in de trein

Kaartje fiets in de trein

Een dagkaart voor een fiets kost € 6,10 ongeacht het aantal te reizen kilometers (dagkaart). Deze kaart kun je bij de kaartautomaten kopen. Sinds kort is er ook een Dagkaart fiets voor de OV-chipkaart verkrijgbaar. Deze is net zoals de papieren dagkaart geldig bij de NS, maar ook bij andere treinvervoerders zoals Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Je kunt de dagkaart fiets aan de automaat van de genoemde vervoerders op je OV-chipkaart laden.

Voor fietsen in de trein gelden een aantal voorwaarden bij de NS, deze regels gelden voor gewone fietsen, (opvouwbare) tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen.

  • Je mag je fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein. Spitstijd is op werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur. In de weekenden en op feestdagen en in de maanden juli en augustus gelden de beperkingen niet.
  • Een dagkaart fiets is niet geldig in de Fyra.
  • Fietsen moeten je plaatsen in het speciale fietsgedeelte in de trein. Je kunt deze plaatsen herkennen aan de de sticker op de buitenkant van de trein.
  • Bij ruimtegebrek in het fietsgedeelte, kan het zijn dat het treinpersoneel vraagt om de volgende trein te nemen.
  • Je bent en blijft vóór, tijdens en na de reis zelf verantwoordelijk voor je fiets. De NS is niet verantwoordelijk voor verlies en beschadiging (tenzij er sprake is van nalatigheid door de NS).
  • Hetfiets in de trein 1 is niet mogelijk om je fiets via de NS te verzekeren.
  • Eventuele bagage (zoals fietstassen) mag niet op je fiets blijven zitten.
  • Fietsen en andere vervoermiddelen met een verbrandingsmotor mogen uit veiligheidsoverwegingen niet worden meegenomen.
  • Fietsaanhangwagentjes mogen niet worden meegenomen.
  • Het is niet toegestaan om op stations en perrons te fietsen.

Voor bovenstaande voorwaarden geldt weer dat deze alleen in de treinen van NS geldig zijn. In het buitenland kan het zijn dat andere voorwaarden van toepassing. Houdt dit goed in de gaten.

Vouwfiets in de trein

Fiets in de trein-vouwfiets

Voor een vouwfiets gelden andere regels dan voor een gewone fiets in de trein. Om deze gratis mee te mogen nemen in de trein (als handbagage), moet je aan een aantal specifieke voorwaarden van de NS voldoen. Let op, deze voorwaarden zijn alleen geldig in de NS-treinen. In het buitenland kunnen weer andere voorwaarden gelden. De voorwaarden van de NS zijn als volgt:

  • De fiets moet tijdens de gehele reis compact opgevouwen zijn, ook tijdens het in- en uitstappen.
  • De vouwfiets mag niet in de weg staan en de doorstroming van mensen belemmeren.
  • Vouwfietsen mogen niet in het bagagerek
  • De hoofdconducteur kan naar oordeel bepalen of de vouwfiets overlast of gevaar veroorzaakt. Als dit het geval is kan de hoofdconducteur u verplichten met de vouwfiets de trein te verlaten.

Fiets in de trein in België

Met je fiets in de trein in België is mogelijk. De fiets meenemen naar/van België (en Luxemburg) kost per enkele reis € 12. Naar België kun je je fiets meenemen op de verbindingen Intercity Den Haag HS – Rotterdam – Roosendaal – Antwerpen. Op maandag tot en met vrijdag kun je dit traject vervolgen naar Brussel. Verder is een fiets in de trein mogelijk met de verbindingen Stoptrein Maastricht – Liege (aansluiting vanaf Liege richting Brussel) en in de stoptrein Roosendaal – Antwerpen.

Let op: de internationale reisplanner van de NS geeft over het meenemen van de fiets in de trein niet de correcte informatie. Hiervoor kun je het beste de reisplanner van de Belgische spoorwegen raadplegen (www.nmbs.be). In België is het aan te raden om voor het instappen met je fiets de conducteur te informeren. Deze zorgt er dan voor dat je je fiets in het bagagerijtuig kunt plaatsen. Ook voor het uitstappen is het verstandig om dit aan de conducteur te laten weten, zodat het bagagerijtuig geopend is als je je fiets uit de trein wilt halen.

Voor de Intercity Brussel zijn speciale regels van toepassing. Je hebt voor het meenemen van je fiets in deze trein een speciaal treinticket nodig (12 euro). Dit bedrag geldt alleen voor een gewone fiets. Een vouwfiets mag in opgevouwen toestand (binnen een bepaald formaat) onbetaald worden meegenomen. Het kan overigens zijn dat door ruimtegebrek verzocht wordt om een latere trein te nemen.

Fiets in internationale trein

Raadpleeg voor regels over het meenemen van fietsen internationaal de website van NS International. Ook op de website van Rover vind je gedegen informatie over het meenemen van de fiets in de internationale trein. Een vouwfiets mag bijvoorbeeld vrijwel overal in gevouwen toestand zonder verpakking worden meegenomen, behalve in de ICE in Duitsland, de Thalys en de TGV.

  • Op de Intercity Direct kun je geen fiets meenemen omdat deze direct over de hogesnelheidslijn rijdt en daar speciale veiligheidseisen van toepassing zijn. Vouwfietsen met een maximale grootte van 120 x 90 cm mogen wel mee als deze in de bagageruimte passen.
  • Op de Thalys mag je je fiets meenemen als het voorwiel volledig gedemonteerd is en je je fiets hebt verpakt in een speciale fietshoes. Het maximale formaat van de fiets mag niet meer zijn dan 120 x 90 cm; de fiets geldt dan als bagage. Ook een vouwfiets (met een maximum formaat van 120 x 90 cm) mag mee in de Thalys en wordt dan gezien als normale bagage.
  • In de TGV gelden dezelfde voorwaarden als in de Thalys. Let op: reis je met de Thalys binnen Frankrijk, dan is het niet mogelijk om je fiets mee te nemen.
  • Eurostar geeft aan als maximaal formaat een koffer (vermoedelijk ook rond de 120 x 90 cm. Ook voor de Eurostar geldt dat de fiets verpakt moet zijn. Voor fietsen die zijn ingeschreven als bagage gelden aparte regels. Kijk daarvoor op de site van NS Hispeed.
  • Voor de ICE geldt dat je een fiets alleen mee mag meenemen als deze in een koffer is gestopt die niet groter is dan 85 cm. Dit geldt zowel voor een gewone fiets als voor een vouwfiets. In feite geldt de regel daar dat als je een internationaal ticket hebt, je verplicht bent om je (vouw)fiets te verpakken. Bij het grensoverschrijdende traject naar Emmerich zijn ze hierin wat soepeler. Reis je per ICE binnen Duitsland, dan is een vouwfiets of gewone fiets als handbagage toegelaten. Een vouwfiets mag dan maximaal 120 x 90 cm zijn en een gewone fiets moet gedemonteerd zijn en verpakt in een speciale fietshoes.

Fiets in de trein-OV-fietsOV-fiets

Het is ook vrijwel altijd mogelijk om met de trein naar een bestemming te gaan en ter plekke een fiets te huren. Een mogelijkheid is om op het station een zogeheten OV-fiets te huren. De OV-fiets kun je vergelijken met een huurfiets, maar dan net even anders. Je sluit een abonnement bij de NS af via www.ov-fiets.nl. Voor een bedrag van € 10 per jaar kun je op ruim 240 huurlocaties een OV-fiets huren voor een periode van 24 uur voor € 3,15. De maximale huurperiode voor een OV-fiets is 72 uur.

Fiets in de trein-NS scooter

Het huren van een fiets gaat erg makkelijk. Je laat bij de stallinghouder op het station je kaart scannen (OV-chipkaart of speciale OV-fiets kaart) en je kunt op weg. Het te betalen bedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven.

Omdat niet ieder station een fietsenwinkel of bemande fietsenstalling en de NS toch ook op dat soort plekken de mogelijkheid wil geven om een OV-fiets te huren kan het zijn dat je terechtkomt bij een geautomatiseerde OV-fietslocatie waarbij je met behulp van je kaart een OV-fiets kunt huren:

  • een zelfservice fietsenstalling;
  • een OV-fietskluis;
  • een OV-fietscarroussel;
  • een OV-fietsbox.

Fiets in de trein-Deelfietsen HopperDeelfietsen

Naast de ov-fietsen die je op veel stations kunt huren bestaan er ook deelfietsen. Deelfietsen zijn niet specifiek bedoeld om vanaf het station ergens naar toe te fietsen, maar vind je meer in bijvoorbeeld het centrum van steden en op bedrijventerreinen. Bij bushaltes zul je deze fietsen bijvoorbeeld aantreffen. Deelfietsen zijn er van diverse organisaties zoals Spinlister, Fietsen naar het werk en GoBikes (alleen in Utrecht). Nieuw op dit terrein is de Hopper, een deelfiets waarmee in januari 2016 gestart is in de provincie Noord Brabant, met name in Tilburg en Eindhoven.