Hybride fiets
Je komt de term hybride fiets regelmatig tegen als je op zoek gaat naar een fiets, maar wat is het nu eigenlijk?
Een hybride fiets is een kruising tussen een stadsfiets en een toerfiets (mountainbike, racefiets). Binnen de hybride fietsen kun je nog een aantal soorten onderscheiden:
De city-hybride met een dichte kettingkast en 7 versnellingen (naafversnelling), geschikt als sportieve fiets voor iedere dag of als simpele recreatiefiets.
De tour-hybride, zowel met open kettingkast als met gesloten kettingkast, altijd meer dan zeven eenvoudig bedienbare versnellingen, sportiever, lichter en comfortabeler dan de city-hybride, vraagt wel iets meer onderhoud, maar is erg geschikt als sportieve recreatiefiets.
De meest gebruikte vorm van versnellingssysteem is de derailleurversnelling met 21 of meer versnellingsmogelijkheden. Een apart systeem is de Shimano alfine 11, een systeem van Shimano met 11 versnellingen, goedkoper dan de prijzige Rohloff naafversnelling.
De cross-hybrids is een kruising tussen een racefiets en een mountainbike. Snelle, maar ook robuuste fiets, geschikt voor toertochten, maar ook en juist voor snelle ritten. In principe zonder spatborden, drager en verlichting, maar deze kunnen eenvoudig erop gemonteerd worden.
Kenmerken hybride fiets
- Licht aluminium frame
- Versnellingen (variërend van 7 tot 27 versnellingen)
- Comfortabel
- Grotere wielen
Licht aluminium frame
De hybride fiets is geschikt voor het fietsen van langere afstanden. Sportieve fietsen, met name mountainbikes, zijn vaak gemaakt van zwaardere materialen, waardoor ze uiteindelijk ook zwaarder fietsen, lastiger zijn om te tillen en ook minder makkelijk op de auto mee te nemen zijn. Momenteel zijn er zelfs lite varianten te koop van hybride fietsen met een nog lichter frame (carbon wordt hier vaak voor gebruikt). Dit kan soms zelfs 5 kg schelen aan gewicht.
Naafversnelling of derailleurschakeling
Een hybride fiets beschikt afhankelijk van het type en het doel van de fiets over een naafversnelling met 7, 8 of 11 versnellingen of over een derailleurschakeling met 21, 24 of 27 versnellingen. De keuze hiervoor is afhankelijk van het doel wat je voor ogen hebt met de hybride fiets. Een naafversnelling is zwaarder dan een derailleurschakeling.
Wil je langere afstanden rijden en kies je daarbij ook voor wat heuvelachtig terrein, dan is een derailleurschakeling zeer geschikt. Houd er dan wel rekening mee, dat deze meer onderhoud vraagt, mede doordat de kettingkast open is.
Een naafversnelling is meer geschikt voor bijvoorbeeld het woon/werkverkeer en het fietsen van toertochten over gewone wegen. Een fiets met naafversnelling heeft een dichte kettingkast en daardoor weinig onderhoud. Beide types zijn trouwens geschikt voor het fietsen van langere afstanden.
Comfortabel
Het fietsen op een mountainbike kan door de zithouding soms erg vermoeiend zijn. Veel mensen kozen in het verleden dan ook niet voor een mountainbike, maar voor een stadsfiets, ook al maakte men geregeld langere fietstochten. De hybride fiets heeft wel het gemak en het comfortabele zitten van een stadsfiets. Verder hebben hybride fietsen vaak een verende voorvork, waardoor het rijden over hobbelige wegen een stuk comfortabeler is. De verende voorvork zorgt wel voor meer gewicht, maar ook dit wordt vaak opgelost door het gebruik van een materiaal als carbon.
Grotere wielen
De grotere wielen van een hybride fiets zorgen ervoor dat de fiets stabieler is. De banden hebben ook een hogere bandenspanning, waardoor de weerstand bij het fietsen minder is. De velgen en spaken zijn meestal van aluminium gemaakt, waardoor het gewicht van de grotere wielen meevalt.