Mountainbike kopen
Ben je van plan om een mountainbike (mtb) te kopen, dan is het belangrijk om aandacht te besteden aan een aantal punten zoals doel en materiaal van de fiets. Bij een mountainbike is dit des te belangrijker, omdat een mountainbike vaak meer te verduren heeft bij het gebruik, dan een fiets die voor het normale fietsverkeer over de weg gebruikt wordt. Het materiaal van het frame, de materialen die voor bijvoorbeeld de trapas worden gebruikt, het materiaal voor de voorvork en of deze al dan niet verend moet zijn, of dat ook achterin vering moet zitten, etc.
Mountainbike kopen aandachtspunten
Kort samengevat gaat het bij het kopen van een mountainbike om de volgende punten:
- doel;
- frame mtb
- crankstel en trapas mtb;
- vering mtb;
- materiaal frame;
- versnellingen mtb;
- remmen mtb;
- velgen mtb;
- wielen mtb en banden mtb;
- klikpedalen.
Doel
Het belangrijkste punt is het doel wat je voor ogen hebt met een mountainbike. Een mountainbike is bij uitstek geschikt om op onverharde paden te rijden en door het bos te crossen. Als dat je doel is, dan zit je met een mountainbike zeker goed, maar zal deze ook een goede kwaliteit moeten hebben. Bij mtb’s geldt vaak dat de prijs ook iets zegt over de kwaliteit van de fiets en de mogelijkheden van gebruik. Kies je voor een goedkope mountainbike, dan heb je nog steeds een goede fiets, maar is het rijden over hobbelige bodem toch vaak wat minder prettig, omdat de fiets daar minder goed op berekend is en de fiets zal ook eerder versleten zijn. Hiermee komen we tevens aan de overige aandachtspunten die handig zijn bij de keuze voor een mountainbike.
Frame mtb
Het belangrijkste van het frame is de maat en het materiaal waar het van gemaakt is.
Framemaat mtb
Koop altijd een mountainbike die hoort bij jouw lichaam. Er zijn verschillende tools en handigheidjes waarmee je dit kunt achterhalen, zoals onderstaand schema:
Lichaamslengte | Framemaat in inch |
---|---|
150 – 165 cm | 14 – 15 inch |
165 – 170 cm | 15 – 16 inch |
170 – 175 cm | 16 – 17 inch |
175 – 180 cm | 17 – 18 inch |
180 – 185 cm | 18 – 19 inch |
185 – 190 cm | 19 – 21 inch |
190 – 195 cm | 21 – 22 inch |
195 – 200 cm | 22 – 23 inch |
De tabel hierboven is een hulpmiddel. Om echt goed te weten of deze maat passend is bij jouw lichaam, kun je het beste dit goed laten opmeten bij een mtb-specialist. Deze meet de exacte maten op, zodat je mountainbike echt in alle opzichten passend is.
Frame materiaal mtb
Aluminium is als materiaal het meest populair bij mountainbikes. Het is licht, stevig en niet duur. Frames zijn daarnaast ook leverbaar in carbon, staal, titanium en X-fushion. Let op: Giant gebruikt voor het produceren van veel van zijn fietsen een materiaal wat door Giant ontwikkeld is. Let op de specificaties van dit materiaal.
Carbon is lichter dan aluminium. De reden dat dit materiaal minder vaak bij mountainbikes voorkomt, komt doordat carbon vrij prijzig is. Het grote voordeel van Carbon boven aluminium is, dat het nog lichter is, net zo stevig en dat frames gemaakt van carbon gemaakt kunnen worden uit één stuk.
Staal en titanium zijn ook stevige materialen, wel vrij zwaar en vind je met name op mountainbikes waarbij snelheid wat minder een rol speelt. X-fushion is een nog lichtere soort aluminium, maar ook prijziger dan aluminium zelf.
Ben je dus op zoek naar een fiets die vooral snelheid kan maken, kies dan niet voor een mountainbike met een stalen of titanium frame.
Crankstel mtb en trapas mtb
De trapas is het deel van de fiets waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen zijn gemonteerd. De crank is het verbindingsdeel tussen pedalen en trapas. Omdat een mountainbike erop berekend moet zijn om op onverhard en dus hobbelig terrein te kunnen rijden, is het belangrijk dat dit deel van je fiets goed stevig is. Hierop oefent de fietser bij het trappen de meeste kracht uit. Meestal gebruikt men onderdelen van Shimano of SRam daarvoor. Deze staan ook als een van de beste bekend. Je kunt daarin nog de keuze maken tussen diverse kwaliteiten, waarbij van Shimano XTR als duurste en stevigst bekend staat en van SRam ESP 5.0. Als je veel van je fiets vraagt, is dit ook een goede keuze. Ga je de mountainbike met name gebruiken voor toertochten en af en toe een stuk onverharde weg, dan is het voldoende om in de middenklasse kwaliteit te gaan zitten (Shimano: Alivio en SRam: ESP 3.0. De gespecialiseerde fietsenwinkel kan je daar meer over vertellen.
Vering mtb
De vering van je mtb bepaalt voor het grootste deel of je comfortabel op je fiets kunt zitten of niet. Daarnaast helpt het om minder gauw moe te worden doordat de vering de grootste klappen met name op je armen opvangt.
Mountainbikes levert men meestal standaard met vering in de voorvork (ook wel hardtail genoemd) en soms met vering in de voorvork en achtervering (ook wel full suspension genoemd). Voor de achtervering zijn er twee mogelijkheden. De eerste is een vering die werkt doordat de liggende achtervorken buigen (softtail, minder vaak toegepast). De tweede mogelijkheid is een achtervering die werkt met scharnierende achtervorken om bushings of kogellagers (meer gangbaar, ook wel softtail genoemd). De full suspension heeft een aantal jaren een niet te beste naam gehad, maar door nieuwe ontwikkelingen zijn er inmiddels diverse verbeteringen doorgevoerd.
Men raadt over het algemeen aan om te kiezen voor alleen een verende voorvork, tenzij je veel op bosachtige hobbelige terreinen rijdt.
Versnellingen mtb
Kies bij de versnellingen bij voorkeur voor 24 (3 voor, 8 achter) of 27 versnellingen (3 voor, 9 achter). De versie met 24 versnellingen wordt aangeraden voor beginners. 27 versnellingen rijdt echter wel een stuk beter op ruig terrein, maar is tevens duurder. De versie met 21 versnellingen is af te raden, omdat deze minder goed geschikt is voor het ‘echte’ mountainbiken.
Remmen mtb
Er zijn voor de mountainbikes twee verschillende remsystemen: velgremmen (zowel mechanische als hydraulische, dus werkend op remvloeistof) en schijfremmen (ook in een hydraulische en mechanische versie verkrijgbaar). Het nadeel van velgremmen is dat beide versies slechter reageren met nat weer. Hiervan hebben de schijfremmen weinig last. Het nadeel van de schijfremmen is dat ze duurder zijn. Het hydraulische systeem heeft weinig onderhoud nodig. Let er wel op dat je een systeem kiest waarvan de remblokken makkelijk verkrijgbaar. Deze slijten snel en zul je regelmatig moeten vervangen. De meeste gebruikte merken voor remmen zijn Shimano en SRam.
Velgen mtb
De velgen van een mountainbike zijn een van de kostbaarste en duurste onderdelen. Standaard levert de fabrikant een mountainbike af met 26 inch velgen, maar je kunt ook kiezen voor een 29 inch velg. Het is ook mogelijk om losse wielsets te kopen in aluminium of carbon, waarbij carbon vrij prijzig is. Wil je in plaats van een 26 inch velg een 29 inch velg, houdt er dan rekening mee, dat deze minder wendbaar zijn. Het voordeel van de gewone 26 inch velg is dat deze goedkoper is. De 29 inch heeft als voordelen dat de fiets makkelijker op snelheid te houden is, je hebt meer grip en je rijdt comfortabeler. Het nadeel is, buiten de mindere wendbaarheid dat ze zwaarder zijn en je minder snel op tempo komt. De 29 inch velgen ziet men ook wel als een mogelijk alternatief voor de fully mountainbikes.
Wielen mtb en banden mbt
Ook hierin heb je keuze en is er een standaard. De standaard is een normale binnenband en een buitenband met een diep profiel. Het alternatief wat minder gangbaar is, maar beter van kwaliteit is de tubeless banden (vergelijkbaar met autobanden): een band die gelijk binnen- en buitenband is. Deze is minder snel lek dan een gewone buitenband met profiel voor de mountainbike. Een belangrijke factor bij de aanschaf van een mountainbike is ook de wielmaat. Tot een tijdje terug hadden wielen van een mountainbike vrijwel altijd 26 inch als standaard.
Op dit moment geven veel mountainbikers (en de fabrikanten) de voorkeur aan de 29ers. Dit zijn 28 inch wielen, die inclusief buitenband een afmeting hebben van 29 inch. Een 29er mountainbike heeft veel voordelen ten opzichte van een mountainbike met 26 inch wielen, zoals een hogere snelheid, makkelijker rijden over obstakels, beter stuurcomfort en meer zekerheid tijdens afdalingen en een betere geometrie. Er zijn ook nadelen waar je als mountainbiker zeker rekening mee moet houden zoals de grotere draaicirkel en het feit dat er met een 29 inch meer massa in beweging moet komen, waardoor deze minder snel op snelheid komt. De ontwikkelingen staan niet stil, waardoor de genoemde nadelen mogelijk of zelfs nu al tot het verleden (gaan) behoren.
Klikpedalen mtb
De beste pedalen voor een mountainbike zijn klikpedalen. Deze zorgen ervoor dat je voeten niet van de pedalen kunnen afglijden bij ruig terrein. Het nadeel hiervan is, dat als je valt, je niet altijd direct los komt van de klikpedalen.