Omafiets
Omafietsen bestaan al jaren, maar niet altijd onder deze naam. De fiets is oorspronkelijk begonnen als Toerfiets in Engeland. Dat is dus ook de plek waar de fiets vandaan komt en niet, zoals veel mensen denken, uit Nederland. Eind jaren zeventig van de vorige eeuw is de fiets omgedoopt naar omafiets. De moderne omafietsen worden meestal gemaakt uit aluminium, een licht materiaal wat zeker tegen een stootje kan en niet roest. Van oorsprong hadden de omafietsen overigens geen versnellingen omdat de fiets dan minder reparatiegevoelig zou zijn. Tegenwoordig kom je de fietsen wel met versnellingen tegen. Doordat de fiets zo duurzaam is, is hij zeer geschikt voor zowel langere toertochten op vlak terrein als ook in de stad en voor het woon-werkverkeer.
Kenmerken omafiets
De omafiets is zeer herkenbaar op straat. De fiets is zelf is door de jaren heen ook nauwelijks veranderd. Er zijn nu wel steeds meer goedkopere merken op de markt die een aantal onderdelen op een goedkopere manier hebben opgelost, zoals bijvoorbeeld het vervangen van de klapstandaard door een normale standaard en een goedkopere jasbeschermer in plaats van de typische zwarte jasbeschermers. Ook het fietszadel is in de meeste gevallen, ook bij de duurdere merken, vervangen door een gangbaarder model.
- Lage instap
- Rechte zithouding
- Comfort
- Klapstandaard
- Stevige bagagedrager
Lage instap
Een belangrijk kenmerk van de omafiets is de lage instap. Veel valt daar verder niet over te zeggen. De foto op deze pagina zegt hierover al genoeg. Het zorgt er in ieder geval voor dat in combinatie met het hele ontwerp van de fiets, het op- en afstappen heel gemakkelijk wordt.
Rechte zithouding
Er is eigenlijk geen ander fietsmodel die ervoor zorgt dat je rechtop op je fiets kunt zitten. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat het stuur hoog zit (door het hoge balhoofd) en de afstand tussen zadel en stuur daardoor korter wordt. Mede door deze houding rijdt een omafiets een stuk comfortabeler dan menige andere fiets.
Comfort
Ik gaf het net al aan bij de Rechte zithouding. Het comfort van de fiets ligt voor een groot deel door de comfortabele zithouding die je op deze fiets hebt. Daarnaast speelt ook de vering een rol. Het frame van deze fiets is vrij slap door de lage instap die de fiets heeft. Onder het rijden veroorzaakt dit een aangename vering die het rijden nog comfortabeler maakt.
Klapstandaard
De standaard van de omafiets draagt niet echt bij tot het comfortabel rijden, maar zorgt er wel voor, als het een goede versie is, dat de fiets stevig staat. De klapstandaard is zo ontwikkeld dat hij de fiets aan twee zijden steunt in neergeklapte toestand en in opgeklapte toestand valt de standaard zelf onder de bagagedrager, zodat deze geen hinder veroorzaakt als je iets of iemand achterop hebt. De klapstandaard zit meestal vast aan de bagagedrager zelf.
Stevige bagagedrager
Op veel modellen fietsen mag je maar een beperkt gewicht achterop de bagagedrager hebben. Vaak kun je daardoor niet meer iemand achterop nemen. Op de omafiets kan dit wel. De bagagedrager van deze fiets is meestal veel steviger dan van veel andere fietsen.