Kinderzitjes op de fiets
Voor kinderzitjes op de fiets zijn speciale normen opgesteld waaraan het kinderzitje moet voldoen om je kind veilig te vervoeren.
Veiligheid, normen en testen
Het belangrijkste van een kinderzitje is dat deze veilig is, zowel wat betreft bevestiging op de fiets als wat betreft de veiligheid van je kind op het zitje. Kinderzitjes voor op de fiets moeten ook aan een strenge veiligheidsnorm voldoen, de Europese norm EN 14344. Een norm uit 2004 waarin eisen staan over de duurzaamheid, de manier van bevestiging, de gordel waarmee je kind wordt vastgezet, de kracht die de voetriempjes moeten kunnen hebben, de afwerking van het zitje zelf en bescherming voor de voetjes van je kind.Een norm is overigens niet per se algemeen verbindend (zoals dat in juridische termen heet) maar zijn wel publiekrechtelijk algemeen geldend). Oftewel, een norm is geen wet, maar kan wel de doorslag geven en is algemeen erkend. Op kinderfietszitjes kun je overigens ook een keurmerk tegenkomen van bijvoorbeeld TNO, Tüv of van een ander goedgekeurd keuringsinstituut. Ook dit zegt vaak al iets over de kwaliteit van het kinderzitje. Twijfel je aan je zitje, kijk dan op internet of vraag het na bij bijvoorbeeld de Consumentenbond of de Consumentenman.
Helaas worden er niet zo vaak testen uitgevoerd met kinderzitjes voor fietsen. De consumentenbond heeft in 2004 voor het laatst een test gedaan en de fietsersbond heeft in 2009 nog een test gedaan. De resultaten van de test van de Fietsersbond zijn te downloaden op de site van de Fietsersbond (zie hierboven). Bij die laatste test kwam de Okbaby sirius als beste uit de bus en is nog steeds verkrijgbaar.
Belangrijk punt van aandacht qua bescherming zijn de voetjes van je kind wanneer het in een fietszitje achter zit. Bij de Okbaby Sirius zijn de voetjes het beste afgeschermd. Ook zijn kinderzitjes op de fiets zwart van kleur en van kunststof, waardoor ze in de zon erg heet worden. Ook hierin voorziet het zitje van Okbaby. Deze is namelijk grijs van kleur. Let bij de aanschaf verder ook goed op het gemak van het vastzetten van de voetjes in de voetsteunen. Dit is soms wat lastig te doen en verder moet je behalve de kosten voor het fietszitje ook rekening houden met de kosten voor het montagesetje.
Fietszitje voor
Een fietszitje voor wordt in de beginperiode gebruikt in combinatie met een fietsscherm, zodat je kind nog enigszins beschermd wordt tegen het weer (en jij zelf ook een beetje). Fietszitjes voor zijn veilig te gebruiken tot je kind ongeveer 15 kg weegt. Daarna is het aan te raden om je kind verder achterop de fiets te vervoeren. Houd je ook echt aan die regel. Die is er niet voor niets. Een kind wat zwaarder is dan 15 kg of te groot wordt voor het kinderzitje voor is vaak ook te zwaar voor het stuur waaraan het voorzitje bevestigd is. Hierdoor belast je het fietsstuur te zwaar en komt de veiligheid van jou en je kind in gevaar.
Fietsscherm
Bij de koop van een fietsscherm let je erop dat je een fietsscherm hebt, die goed op je stuur te bevestigen is en tevens goed te bevestigen is in combinatie met het fietszitje voor. Laat je niet te veel leiden door wat bijbehorend is, maar meer door wat praktisch en betaalbaar , veilig en voldoende beschermend is en natuurlijk ook wat stevig genoeg is en past op de fiets bij gebruik van het voorzitje. Als je een beweeglijk kind voorop je fiets hebt zitten is een beetje stevigheid nooit weg.
Fietszitje achter
Bij een fietszitje achter is het vooral van belang om te letten op de bescherming van de voetjes, zoals ook hiervoor al aangegeven. Jasbeschermers bieden hiervoor niet voldoende bescherming omdat ze niet stevig genoeg zijn en daar ook niet voor zijn gemaakt.
Fietszitje bekleding
Bekleding voor kinderzitjes kan enorm vuil worden en ook gaat een kinderzitje vaak langer mee dan de tijd dat je kind erin moet zitten. Het kan natuurlijk ook zijn, dat je het kinderzitje prima vindt, maar de bekleding liever anders wilt. Een aantal merken verkopen ook losse bekleding, zoals Bobike, Polisport, CMG en Qibbel.
Zadelveerbeschermers
Misschien herinner je het zelf nog wel, of is het recent nog gebeurd. Je vingers tussen de veren van het zadel. Pijnlijk en het kan worden eenvoudig worden voorkomen door beschermers te gebruiken. Er zijn diverse versies hiervan verkrijgbaar. Hieronder een voorbeeld daarvan.
Duo-zitters
Het is mogelijk om achterop twee kinderen te vervoeren. De standaard bagagedrager is daar echter niet groot genoeg voor. Er zijn mensen die een plank nemen die ze bevestigen aan de zadelpen met twee steunbeugels waar zitjes tegenaan gezet kunnen worden. Veilig? Nee!
Fietszitjes voor kinderen zijn pas veilig als ze voldoen aan de normen die het NNI of een van de andere keuringsinstituten heeft gesteld. Er zijn ouders die inderdaad handig genoeg zijn en zelf een superveilig duozitter in elkaar kunnen zitten. Maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan is het aan te raden om gebruik te maken van een gekochte duozitter en vantevoren goed na te kijken en reviews te lezen of deze aan alle voorwaarden voor veiligheid voldoet. Houd er bij het kopen of bevestigen van een duozitje wel rekening mee, dat de fiets door het vele gewicht achter de bagagedrager kan gaan kantelen.