Fietsremmen
Bij de koop van een fiets heb je de keuze uit verschillende remmen. Allereerst kun je kiezen uit handremmen en terugtrapremmen.
Handremmen en terugtraprem
Bij de handremmen zijn er ook weer diverse opties mogelijk. We behandelen ze hieronder verder. Het belangrijkste verschil tussen handremmen en terugtrapremmen is het verschil in prijs. Veel basic uitvoeringen van standaard fietsen zijn uitgerust met terugtrapremmen.
Terugtraprem
De terugtraprem is een eenvoudige rem die werkt door middel van achteruit trappen. Als je op zoek bent naar een goedkope fiets, zal dat ook meestal een fiets blijken te zijn met een terugtraprem. De terugtraprem komt ook voor in combinatie met versnellingen. Meestal zal dat dan een naafversnelling zijn. Let er wel op als je een terugtraprem hebt, dat je dan niet te abrupt remt, omdat je achterwiel dan blokkeert en slipt. En mocht het zo zijn dat je een terugtraprem hebt in combinatie met een handrem, gebruik dan in dat geval beide remmen als je moet remmen.
Handrem
Handremmen zijn er in diverse soorten. Het grote voordeel van handremmen is dat ze beter te controleren zijn dan terugtrapremmen. Een handrem is prima te gebruiken als je langdurig wilt afremmen op heuvelachtig terrein. Een terugtraprem raakt in die situaties oververhit en is daarvoor niet geschikt. Handremmen werken door middel van handels aan beide zijden van het stuur, waarbij de ene kant remt op het achterwiel en de andere kant op het voorwiel. Knijp altijd beide remmen in bij het afremmen; je loopt namelijk het gevaar dat als je alleen de voorrem inknijpt, dat je dan over de kop slaat.
Soorten handremmen
Er zijn een aantal soorten handremmen:
- rollerbrakes (trommelrem);
- v-brakes (simpele goedkope velgrem);
- hydraulische velgremmen;
- hydraulische schijfremmen.
N.B. De onderverdeling zou ook kunnen worden gemaakt in velgremmen, trommelremmen en schijfremmen. Het is eigenlijk maar net waar je het accent legt.
Rollerbrakes
Rollerbrakes zijn trommelremmen die je veel vindt op de wat luxere stadsfietsen. Rollerbrakes zijn in feite een doorontwikkeling van de al wat oudere trommelremmen. De oudere trommelremmen werkten met behulp van blokjes die van binnenuit tegen de velg werken gedrukt. Ze hadden als groot nadeel dat het remmen ermee vrij zwaar was en dat bij langdurig remmen (zoals bij het afremmen als je een heuvel afreed) de remmen niet meer werkten omdat ze oververhit raakten.
De rollerbrakes werken niet meer op blokjes maar op rolletjes, waardoor ze minder snel oververhit raken. Toch zijn het nog steeds geen remmen die geschikt zijn voor langdurig remmen. Je vindt rollerbrakes vaak op duurdere stadsfietsen. Rollerbrakes remmen ook bij regen nog steeds redelijk goed. Rollerbrakes moeten wel regelmatig worden gesmeerd. De meningen over een goede werking van rollerbrakes zijn nogal verdeeld. Niet iedereen is over deze remmen even enthousiast.
V-brakes
V-brakes zijn velgremmen. De remmen werken doordat blokjes tegen de velg worden gedrukt. Bij een v-brake gebeurt dit door middel van de hefboomwerking. Deze vind je meestal op sportieve gewone fietsen (hybride fietsen). Voorheen gebruikten de fabrikanten deze met name voor mountainbikes.
Side pull Van dit type rem heb je nog een andere versie, de side pull. Deze werkt ook door middel van blokjes op de velgen maar op het stuur vind je schakelgrepen in plaats van de normale handremgrepen. Houd er wel rekening mee dat de remblokjes regelmatig vervangen moeten worden.
Schijfremmen
Schijfremmen vind je vooral op mountainbikes en toerfietsen. Deze remmen zijn sterk, vragen geen onderhoud en zijn eenvoudig. De remmen werken zowel op droog als op nat wegdek goed. Een nadeel is dat ze vrij kwetsbaar zijn. De remmen worden door middel van knijpen in de hendel aan het stuur bediend. Bij het knijpen duw je de olie de remleiding in. De olie zorgt er uiteindelijk voor dat er druk wordt uitgeoefend op de rem zelf.
Velgrem
(Hydraulische) velgremmen zijn maar van één merk verkrijgbaar: Magura. Velgremmen zijn geschikt op zowel een mountainbike als op een all terrain bike. Doormiddel van de Hydraulica wordt de remkracht vergroot en is hierdoor goed te controleren. Veel fietsen vinden dit een zeer fijn systeem.