Fietssloten en verzekering
Je hebt net een nieuwe fiets gekocht en wil daar graag een anti-diefstalverzekering voor afsluiten. Een van de belangrijkste vereisten die de verzekering daarvoor vraagt is een goed slot. Daarnaast is het voor de hoogte van je premie soms ook van belang dat het ringslot van je fiets is voorzien van een chip met een unieke code.
Fietsverzekering vereisten
- Het fietsslot moet een goedgekeurd slot zijn volgens de Stichting ART met minimaal een ART2 keurmerk.
- Bij diefstal moet je bij de verzekering twee sleutels inleveren, waarvan één sleutel gebruikssporen vertoont. Dupliceren van een sleutel mag alleen bij de fabrikant van het slot. Verder moeten in geval van diefstal de nummers van de sleutels overeenkomen met de geregistreerde nummers bij de verzekeringsmaatschappij.
- Bij sommige verzekeringsmaatschappij (bijvoorbeeld De Europeesche heb je geen eigen risico als de fiets is voorzien van een Datatag of Axa chipslot (zie ook hierboven).
- De fiets moet een nieuw slot hebben waarvan je de aankoopbon kunt overhandigen aan de verzekeringsmaatschappij.
- Bij sommige fietsverzekeringen (bijvoorbeeld Londen fietsverzekering) geldt dat er bij verlies of beschadiging van een fietssleutel met de verzekeringsmaatschappij moet worden overlegd voordat een duplicaat mag worden gemaakt en tevens dat je het sleutelnummer van het duplicaat moet doorgeven.
- Bij bijvoorbeeld Oriondirect verzekering dien je, als de waarde van je fiets hoger ligt dan €1500, behalve een ringslot, ook een extra kabelslot, kettingslot of beugelslot gebruiken en ben je verplicht om je fiets bij het parkeren zodanig vast te zetten dat diefstal pas mogelijk is, nadat het desbetreffende slot is geforceerd. Het extra slot moet uiteraard ook voorzien zijn van een ART-keurmerk.
Dit zijn overigens de verplichtingen bij de verzekeringen die gelden voor normale fietsen. Voor elektrische fietsen gelden vaak aanvullende voorwaarden. Kijk dit goed na als je een elektrische fiets wilt verzekeren. Ook maakt het uit of je in een diefstalgevoelige plaats woont (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, etc.). De premies in die plaatsen liggen vaak hoger dan in andere plaatsen.
Stichting ART
Stichting ART en fietsverzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een verzekeringsmaatschappij accepteert alleen een fiets voor een verzekering als deze een door de stichting goedgekeurd en van een keurmerk voorzien slot heeft. Deze leidraad is van belang voor dus de acceptatie van de fiets (met slot) en tevens van belang voor de hoogte van het premiebedrag voor de verzekering en de mogelijke korting hierop.
De Stichting ART is een aantal jaren geleden opgericht door de ANWB, de Nederlandse Vereniging van de Rijwiel en Automobielindustrie (RAI) en de BOVAG, afdeling TWB. De stichting heeft tot doel de beveiliging tegen diefstal te bevorderen. Zij stelt hiervoor de eisen op, geadviseerd door onder andere TNO en laat TNO testen op de aangeboden sloten doen.
De sterren in het ART-keurmerk staan voor de gemiddelde tijd die een fietsdief nodig zou hebben om het gekeurde slot open te breken. De minste tijd is hiervoor nodig bij twee sterren, naar gelang het aantal sterren hoger wordt, is ook de tijd langer.