Sensor elektrische fiets

De sensor van een elektrische fiets kan bepalen of een fiets reageert op de kracht die jij gebruikt bij het fietsen. Daarvoor geeft een sensor een signaal af aan de motor. Er zijn twee types sensoren: de trapkrachtsensor en de rotatiesensor. Niet iedere fietsfabrikant hanteert deze benaming. Een andere benaming voor de rotatiesensor is bijvoorbeeld de bewegingssensor.

Elektrische fiets trapkrachtsensor

trapkrachtsensor die reageert op de kracht die je zet bij het fietsen. Zet je meer kracht, dan zal de sensor een signaal afgeven aan de motor dat er meer ondersteuning nodig is. Een andere type sensor is de rotatiesensor. Deze kun je vaak instellen bij hoeveel omwentelingen je meer ondersteuning zou willen. De rotatiesensor komt meestal pas later op gang, zodat een gemiddelde van het aantal omwentelingen kan worden berekend. Veel mensen vinden een elektrische fiets met deze sensor comfortabeler fietsen. Probeer dit eens uit bij een testrit of een dag waarop je diverse elektrische fietsen kunt uittesten.

Elektrische fiets rotatiesensor

Een rotatiesensor, ook wel genoemd bewegingssensor is eigenlijk te vergelijken met een fietscomputer zoals je ook gebruikt voor je gewone fiets. Het principe is dat er een magneetje langs de sensor komt. Op het moment dat het magneetje vaker langs komt, registreert de sensor dit als een sneller fietstempo. Elektrische fietsen met rotatiesensor of bewegingssensor reageren niet op kracht en leveren een vast vermogen aan ondersteuning. De fietssnelheid en het traptempo bepalen hier de mate van ondersteuning door een magneetje wat langs de sensor gaat en het aantal omwentelingen op die manier door de sensor laat registreren.

Helaas reageert het starten en het stoppen van de ondersteuning niet altijd even vloeiend. Vaak is het zelfs zo dat de ondersteuning pas begint en stopt na 1 of meerdere omwentelingen. Dat kan erg vervelend aanvoelen. Als je remt stopt de ondersteuning wel direct, doordat er een sensor zit bij de remgreep. Er bestaat van dit type fiets een basismodel met een eenvoudig display, een motor die in het voorwiel zit en een accu onder de fietsendrager voor vrijwel ieder merk. Daarnaast zijn er ook luxere uitvoeringen waarbij de ondersteuning wel vloeiender reageert en die voorzien zijn van een wat luxer display.

Elektrische fiets met rotatiesensor en trapkrachtsensor

Een fiets die zowel een rotatiesensor heeft als een trapkrachtsensor, reageert op de fietssnelheid, trapsnelheid en het vermogen en de  kracht die jij gebruikt bij het fietsen. Een fiets met zulke sensoren is vooral handig als je vaak tegenwind hebt of veel op heuvelachtig terrein fietst. Doordat je op die momenten meer kracht zet, zal de ondersteuning daardoor krachtiger zijn en zorgt er op die manier voor dat het  fietsen minder moeite kost. Het voordeel van de combinatie van deze beide sensoren is dat het starten en stoppen van de ondersteuning vloeiender verloopt.