Fietsonderhoud

Iedere fiets heeft onderhoud nodig. Veel fietsenmakers hebben een onderhoudsservice, zodat je het onderhoud ook door hem kan laten doen. Een goed onderhouden fiets zorgt ervoor dat je veilig kunt rijden en lang plezier kunt hebben van je fiets. Verder rijdt het ook prettiger op een fiets die goed onderhouden is. Wil je toch zelf zoveel mogelijk doen, dan volgen hieronder een aantal tips en trucs op onderhoudsgebied. Voor een grotere beurt (bijvoorbeeld het spannen van je spaken en het aanspannen van je fietsketting), kun je altijd nog een afspraak maken met je fietsenmaker.

  • schoonmaken;
  • roest verwijderen;
  • controleren of je remmen nog goed werken en ze eventueel smeren of indien mogelijk aandraaien;
  • bandenspanning controleren;
  • ketting smeren.

Als na het schoonmaken en checken van de genoemde onderdelen blijkt dat er een reparatie nodig is, kijk dan op de pagina Fietsreparatie voor meer informatie en/of ga naar je fietsenmaker.

Fiets onderhouden

Schoonmaken

Fietsonderhoud-fiets schoonmaken Het schoonmaken van je fiets bestaat voornamelijk uit het wassen ervan met borstel, heet water en zeep. Gebruik geen hogedrukspuit en ook geen tuinslang met een sproeikop. Met een sproeikop loop je namelijk het risico dat er water komt op plekken waar dat beter niet kan komen). Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een spons en in plaats van zeep een beetje speciaal schoonmaakmiddel (fietsreiniger) toevoegen. Het beste is om daarna de fiets nog een keer af te doen met een droge doek en ter bescherming nog een spray op basis van siliconen te gebruiken.

Roest verwijderen fiets

Fietonderhoud-Roest verwijderen HammeriteOok al zet je je fiets iedere dag braaf in de schuur, je ontkomt er niet aan, zeker niet bij de wat oudere fietsen dat je af en toe roest zult moeten verwijderen van bepaalde onderdelen van je fiets. Er zijn een aantal manieren om dat aan te pakken. De makkelijkste manier is het aanbrengen van Hammerite direct op het roestige metaal. Je moet de delen die je wilt behandelen met Hammerite wel eerst ontvetten en daarna kun je, bijvoorbeeld met een radiatorkwast (deze heeft een knik om in hoekjes te kunnen komen) de hammerite aanbrengen. Of gebruik een spuitbus. Dek dan wel de Het nadeel van Hammerite is dat het aantal beschikbare kleuren niet al te groot is. Een andere methode is de roestige plekken ontvetten, in de primer zetten en daarna met de gewenste kleur verven. Kies daarvoor wel een verf die geschikt is voor buiten.

Handrem controle

Fietsonderhoud-remmen-controlerenControleer bij een fiets met handremmen en remblokjes of de remblokjes niet te ver afgesleten zijn, zodat deze de zijkant van de velgen beschadigt. Check of de handrem niet te ver ingeknepen moet worden. Is dat zo, span de kabel dan iets aan met de stelschroef die aan de voorkant zit naar buiten te draaien. Op die plek van de rem zit een borgmoer (die de stelmoer tegenhoudt) en een stelmoer. Draai de borgmoer iets los, zodat je ruimte hebt om de stelmoer te verstellen. Draai als de rem weer goed werkt, zowel de stelmoer als de borgmoer aan.

Terugtraprem repareren | Terugtraprem monteren

Een terugtraprem heeft veel minder onderhoud nodig dan een handrem, omdat het mechanisme van de rem in de naaf van het fietswiel zit. Dat is tevens ook het grote voordeel van een terugtraprem. Nadeel is dat een terugtraprem repareren zelf nogal lastig is. Je kunt dit daarom beter overlaten aan de fietsenhandelaar. Een andere mogelijkheid bij een defecte terugtraprem is het monteren van een nieuw wiel met terugtrapremnaaf. Deze is redelijk eenvoudig weer op je fiets te monteren en gaat sneller dan zelf te proberen een terugtraprem te monteren.

Check regelmatig, in ieder geval 1 keer per 3 maanden de bandenspanning van je fietsband. De juiste bandenspanning staat op de zijkant van de buitenband. Deze wordt uitgedrukt in bar of in psi. De maat die op de zijkant staat is vaak de druk die de band nog kan hebben, voordat hij uit elkaar ploft. Blijf daar altijd iets onder. Een prettige bandenspanning hangt verder ook af van het gewicht van de fietser en van wat je zelf prettig vindt.

Fietsketting smeren

Fietsonderhoud-fietsketting smerenBij veel fietsen met een dichte kettingkast zit aan de achterkant  een klipje met twee pinnetjes. Als je de pinnetjes er met een schroevendraaier uitwipt, kun je de kettingkast aan de achterkant een beetje naar beneden trekken en is het mogelijk om de ketting te smeren. Maak eerst de ketting schoon met een zachte droge borstel en loop hem helemaal na met een droge pluisvrije doek (zie hiervoor ook Fietsketting schoonmaken). Smeer hem daarna met een teflon spray of dunne olie. Draai als je hem hebt gesmeerd de ketting een paar keer helemaal rond, zodat de smeer/olie zich goed kan verdelen over de ketting. Haal het overtollige weg met een doek en sluit de kettingkast weer af. Voor het smeren van een ketting kun je eventueel ook een siliconenspray gebruiken. Deze beschermt extra tegen vocht en zorgt ervoor dat de ketting minder gauw vuil wordt. Is het daarnaast ook nodig om je ketting opnieuw op spanning te brengen of in te korten, lees dan verder op de pagina Fietsketting spannen en inkorten.