Accu elektrische fiets
De fabrikant is degene die de keuze maakt voor de soort en het merk accu voor de diverse fietsen uit zijn collectie. Helaas is het niet mogelijk om die accu te vervangen door een andere accu. Let dus goed op het type accu wat op de door jou gekozen fiets zit en overweeg eventueel een andere fiets indien het niet de accu is die je graag zou willen.
Op dit moment gebruikt men voor de elektrische fiets drie soorten accu: NiMh accu, li-ion accu, liPo accu. Een extra aandachtspunt bij alle accu’s is dat je deze nooit leeg moet bewaren. Een accu moet na het gebruik altijd weer volgeladen worden (let op: er zijn uitzonderingssituaties). Op wat oudere elektrische fietsen kun je ook nog de NiCd accu vinden. De NiMh accu is een verbeterde versie hiervan.
De capaciteit van een elektrische fiets accu is in de winter in vrijwel alle gevallen minder groot dan bij warmer weer.
Soorten accu’s
Een overzicht van een aantal eigenschappen van de diverse soorten accu’s voor de elektrische fiets:
Soort accu | Levensduur | laadsnelheid | zelfontlading |
---|---|---|---|
NiMh | 300 x ladenong. 3 jaar | ong. 4 – 6 uur | snel |
li-ion | 1000 x laden | ong. 2 – 3,5 uur | langzaam |
LiPo | 1000-2000 x ladenong. 3 jaar | ong. 1,5 uur | langzaam |
NiMh accu
De NiMh accu (NiMh staat voor Nikkel-Metaal-Hydride) is het laagst in prijs van de drie hierboven genoemde accu’s. Hij heeft als nadeel dat hij vrij snel ontladen is en ook niet lang mee gaat. De omvang en het gewicht van deze accu is ook groot.
Li-ion accu
De li-ion accu (Lithius ion accu) is een goede middenmoot en zeker een goede keuze. Het duurt wat langer voordat hij zonder gebruik ontladen is en ook gaat deze langer mee. Een ander voordeel is het lage gewicht van de accu (in tegenstelling tot de NiMh accu). De Li-ion accu staat eigenlijk voor een reeks van accu’s met als hoofdbestanddeel lithium. Per fabrikant kan de samenstelling van de elementen overigens anders zijn.
LiPo accu
De LiPo accu is eigenlijk de beste onder de accu’s. LiPo staat voor Lithium Polyme. Hij is het kleinste van alle genoemde accu soorten. Het laden gaat razend snel en hij gaat ook het langste mee. Het is wel de duurste van de genoemde soorten. Uiteindelijk haal je de prijs er wel weer uit, doordat je minder vaak een nieuwe accu hoeft aan te schaffen bij dezelfde levensduur van de fiets. In de koude wintermaanden en bij opslag onder het vriespunt is het verstandig als je de accu voor ongeveer 40% opgeladen laat. Daardoor verleng je de levensduur van de accu aanzienlijk.
Elektrische fiets accu’s
Capaciteit accu
De capaciteit van een accu is de maximale hoeveelheid energie die de accu kan leveren. Hoeveel je daadwerkelijk met een volgeladen accu kunt rijden is afhankelijk van diverse factoren. Het uiteindelijke resultaat is de actieradius van de elektrische fiets. Als je twijfelt over de capaciteit van je accu, kun je deze door de dealer met een testapparaat laten doormeten. Gemiddeld genomen kun je ervan uitgaan dat de accu zo’n 10 à 15% per jaar slijt, ook als je de accu niet gebruikt.
Twee kleine accu’s of 1 grote accu
Het kan misschien wel handig lijken: 2 kleine accu’s op je fiets. Altijd een stukje extra zekerheid. Bedenk echter goed, dat je met twee accu’s ook twee aansluitingen hebt die kapot kunnen gaan en dat het vermogen van de twee kleinere niet altijd positief opweegt ten opzichte van die ene grotere. Een grote accu mag dan wel wat zwaarder lijken, schijn bedriegt en verder ben je vaak toch goedkoper daarmee uit.
Vervangen of reviseren
Een accu slijt. Dit betekent dat de capaciteit in de loop van de jaren afneemt. Na een aantal jaren zal het nodig zijn om hetzij een nieuwe accu aan te schaffen, hetzij indien mogelijk de accu te laten reviseren. Je kunt de status van de accu altijd laten uitlezen door de dealer. Deze heeft daarvoor een speciaal apparaat. Als je een fiets koopt met een li-ion accu of een NiMh-accu, laat deze dan altijd uitlezen door de dealer. Als de fiets al wat langer staat in de fietsenwinkel of bij de fabriek, kan het zijn dat de capaciteit hiervan al minder is. Dit punt komt minder voor bij LiPo accu’s die sowieso al een langere levensduur hebben. De accu kun je aan het eind van zijn levensduur vervangen of laten reviseren. Reviseren betekent in feite dat het omhulsel van de accu blijft bestaan, maar de inhoud (de oplaadbare cellen) worden vervangen. Dit is vaak een stuk goedkoper dan het volledig vervangen van de accu door een nieuwe.
Het beste kun je als je merkt dat je accu problemen gaat geven of veel sneller leeg is, deze meenemen naar een bedrijf wat gespecialiseerd is in het werken met accu’s. De fietsenmaker heeft meestal niet de apparatuur in huis die een dergelijk bedrijf wel heeft. Een goed bedrijf zal de accu én de lader eerst testen. Het bedrijf neemt de lader mee in de test, omdat het ook voorkomt, dat de accu versleten is, maar ook de lader aan vervanging toe is. In principe kunnen alle accu’s een revisie krijgen, behalve de Sparta lon. Deze accu is voorzien van een speciaal slot. Daardoor kan revisie van de accu alleen door Sparta zelf gebeuren, wat helaas vaak veel meer kost dan bij een ander bedrijf. Bekijk, voordat je naar zo’n specialist toe gaat, eerst of deze ook in staat is om accu’s van elektrische fietsen te testen en te reviseren.
Plaats van de accu
De plaats waar de accu zit, verschilt per merk accu en soms ook nog eens per merk fiets en per soort fiets. De meest voorkomende plek is onder de bagagedrager of op de bagagedrager. Andere plekken zijn de framebuis, tussen de kettingkast, bij een middenmotor, aan de zijkant van de bagagedrager, in de zadelbuis, tussen het frame of als een los tasje op de bagagedrager. Een groot voordeel van een uitneembare accu bij de middenmotor is dat de accu laag zit, in het midden en je er daardoor vrijwel geen last van hebt. Door deze manier van plaatsen is er een rechtstreekse verbinding tussen accu en motor waardoor er geen draadverbinding nodig is.
Uitneembare/verwisselbare accu of vaste accu
Houd altijd in de gaten bij de koop van een elektrische fiets of de accu, als deze verwisselbaar of uitneembaar is, deze ook makkelijk los te halen is. Dit moet kunnen zonder al te veel kracht te gebruiken en zonder al te moeilijke handelingen. Probeer dat vooraf uit, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Bij de uitneembare accu’s heb je de mogelijkheid om ze op slot te zetten. Het makkelijkste daarbij is natuurlijk als dit hetzelfde sleuteltje is die je ook voor het gewone slot van de fiets gebruikt. In de kwaliteit van de sloten zitten nogal wat verschillen. Vraag hiernaar bij de dealer.
Uitneembaar of verwisselbaar zijn de accu’s die op of onder de bagagedrager zijn bevestigd. De meeste merken hebben deze in het assortiment. De accu van Sparta die in de framebuis is bevestigd is ook uitneembaar/verwisselbaar. BionX heeft ook een accu bij het frame, maar deze zit als een bidon bevestigd tussen het frame. Bosch en Panasonic hebben uitneembare/verwisselbare accu’s die bevestigd zijn bij de middenmotor. Als laatste nog het merk Antec. Deze heeft de accu in een tasje bevestigd op de bagagedrager en ook deze is uitneembaar of verwisselbaar. Vrijwel alle hier genoemde merken zijn accumerken.
Opladen accu
Bij de specificaties van de accu moet zijn aangegeven hoe lang de accu uiteindelijk mee gaat. Zie hiervoor ook het schema bovenaan dit artikel. Dit heeft ook direct te maken met de frequentie van het opladen en het soort accu wat op je fiets zit. Meer informatie hierover vind je op de pagina Opladen accu elektrische fiets.
Een goede tip is om de accu in ieder geval eens per maand op te laden, ook al maak je er geen gebruik van. Vrijwel iedere accu heeft last van zelfontlading. Bij een accu die volledig is ontladen, kan het zijn dat de prestaties en levensduur achteruit gaan, of zelfs dat de accu het helemaal niet meer doet.
Gelukkig kun je steeds beter ook onderweg je accu laden. Er zijn inmiddels boekjes te koop waarin de oplaadpunten staan en geven de organisatoren van fietstochten (voor elektrische fietsen) steeds meer aan of opladen onderweg van de accu mogelijk is.