Actieradius elektrische fiets

Accu elektrische fietsWat is nu eigenlijk een actieradius? Onder een actieradius verstaat men de afstand die een voertuig kan afleggen zonder dat er brandstof (is elektriciteit in dit geval) hoeft te worden toegevoegd. Oftewel: hoe lang kun je het vermogen van je accu gebruiken voordat deze op is. Rijd je op de laagste ondersteuningsstand met een lichtlopende fiets en een juiste bandenspanning, dan bereik je de maximale afstand. En daarmee komen we eigenlijk al gelijk bij de belangrijkste vraag: Hoe ver kom je met een elektrische fiets op een volle accu?

De actieradius van een elektrische fiets wordt bepaald door een aantal factoren: vermogen van de accu, kwaliteit van je fiets, de afstand die je af kunt leggen, omstandigheden (wind, heuvelachtig, etc.), fietssnelheid, rijgedrag (gekozen versnelling onder andere), temperatuur buiten, aantal keren dat je moet stoppen onderweg, de kwaliteit van het wegdek en het gewicht van de fietser.

Let op: de opgave van de fabrikant over de actieradius zal in veel gevallen positiever zijn, dan in werkelijkheid zal blijken. Een fabrikant geeft rekening houdend met de mate van trapondersteuning de actieradius die minimaal haalbaar is en ook de actieradius die maximaal haalbaar is. In de praktijk blijkt vaak dat de uiteindelijke reële actieradius eerder dicht bij het minimum ligt, dan bij het maximum.

Actieradius elektrische fiets factoren

Vermogen elektrische fiets

Het vermogen of de kracht van de accu is een waarde uitgedrukt in een voltage. De capaciteit van een accu drukt men uit in watturen (afgekort: wh). Een accu van 350 wh kan dus een uur lang 350 watt aan energie leveren op vol gebruikt vermogen. Fiets je langzamer, bijvoorbeeld de helft langzamer, dan kun je vaak ook twee keer zo lang met een accu doen. Toch zijn dit niet de enige getallen die er toe doen. Variatie is ook mogelijk door minder vermogen te gebruiken van de trapondersteuning en zelf wat meer vermogen te leveren (dit is niet met alle accu’s mogelijk, maar hangt weer af van de sensor van de elektrische fiets).

Kwaliteit van je fiets

elektrische-fiets-merkenEen fiets is pas een elektrische fiets met onder andere een elektromotor en een accu. Naast dit alles geldt echter dat de kwaliteit van de fiets zelf goed moet zijn, om ook als elektrische fiets goede resultaten te bereiken en op een goede manier van alle mogelijkheden gebruik te kunnen maken en ook een maximale actieradius te kunnen behalen. Overigens haal je al betere resultaten met goed opgepompte banden en een derailleurversnelling. Met een fiets met een versnelling op basis van een versnellingsnaaf haal je een minder goed rendement uit de accu als de motor van de fiets in het midden is bevestigd. In dat geval werkt namelijk de elektrische aandrijving ook via die naaf.

Weersomstandigheden en landschap

Weersomstandigheden hebben meestal betrekking op de weerstand door de wind. Hoe harder de wind waait, hoe meer kracht je nodig hebt om te trappen. Bij fietsen met een krachtsensor zal dit al gauw neerkomen op een maximaal gebruik van de trapondersteuning. Bij fietsen met alleen een bewegingssensor zul je dit wat minder merken, maar ben je als fietser al gauw geneigd om de trapondersteuning zo hoog mogelijk te zetten. Heb je een ebike, dan zul je ook door een harde tegenwind meer vermogen gebruiken en zal je accu dus ook een kleinere afstand kunnen afleggen.

Fietssnelheid

Hoe hoger de snelheid van je fiets is, bij gebruik van een krachtsensor, des te meer ondersteuning zal de fiets geven. De kracht bij het trappen is dan hoger, waardoor ook de trapondersteuning omhoog gaat en het bereik qua afstand met trapondersteuning dus kleiner is. Ook in het geval van alleen een bewegingssensor zul je om meer snelheid te bereiken op een elektrische fiets al gauw terugvallen op het vermogen van de accu.

Rijgedrag

Rijgedrag heeft onder andere te maken met de versnelling die je gebruikt op de fiets. Daarnaast kun je ook meer rendement uit de accu halen door uit te rollen (dus zonder ondersteuning) bij bijvoorbeeld stoplichten of als je de heuvel afrijdt). Verder kun je je rijgedrag aanpassen door iets minder hard te fietsen als de omstandigheden gunstig zijn. Overigens moet je bij een elektrische fiets met een middenmotor altijd in een normale versnelling rijden. Deze motor berekent namelijk het verbruik naar het aantal trapomwentelingen.

Temperatuur

zonDe conditie van een accu is in de winter altijd slechter dan in de zomer door de lagere temperatuur.

Gewicht van de fiets(er)

Indien er sprake is van twee personen met een verschillend gewicht en dezelfde elektrische fiets met idem accu, dan zal de persoon die zwaarder is een minder lange afstand met dezelfde accu kunnen rijden, omdat de accu meer moeite moet doen om hetzelfde te leveren. Hetzelfde geldt overigens als de fiets zwaar beladen is. Ook dan zul je minder lang met dezelfde accu kunnen doen.

Stoppen onderweg

rood-stoplichtOok vaak stoppen onderweg, heeft invloed op de afstand die je met een volgeladen accu kunt afleggen. Een toertochtje door de polder levert dus een langere afstand op, terwijl in de stad met veel stoplichten korter is.