Motor elektrische fiets
Zoals ook te lezen is in Regels elektrische fiets mag het maximale vermogen van de motor van een elektrische fiets 250 watt zijn. De meeste fabrikanten kiezen dan ook voor het maximaal toelaatbare. Het is overigens niet zo dat een elektrische fiets met een maximaal vermogen ook het snelste en het langste rijdt. Het is eerder zo dat als de fabrikant niet kiest voor het maximale vermogen, dit de actieradius alleen maar gunstig beïnvloedt. De keerzijde is dat je minder trapondersteuning krijgt en dus zelf een tandje harder moet trappen.
Ook is wettelijk voorgeschreven dat ondersteuning bij een snelheid van 25 km per uur moet stoppen. De manier waarop de motor dit regelt verschilt per systeem. Test dit uit bij een proefrit. Over het algemeen vindt men het het prettigst als je niet echt merkt dat de ondersteuning wegvalt. Heeft je fiets een eenvoudig systeem, dat kan het gebeuren dat op dat moment de ondersteuning niet gelijkmatig wegvalt en af en toe weer aangaat.
Plaats elektrische fiets motor
Waar de motor op de elektrische fiets zit, kan uitmaken, maar alle mogelijkheden hebben hun voordelen en nadelen. Bij plaatsing van de motor in het midden (de Bosch middenmotor) is de stabiliteit van de fiets beter en het gewicht beter verdeeld. Plaatsing van de motor in het voorwiel heeft als nadeel dat elektrische fietsen als het ware vooruitgetrokken worden op het moment dat je gaat fietsen, wat een vervelend gevoel kan geven. Voordeel van plaatsing in het voorwiel is dat de gewichtsverdeling ten opzichte van de accu beter is. Extra gewicht voor door de motor en extra gewicht achter doordat daar vaak de accu wordt geplaatst (onder de achterdrager meestal).
Bij sommige e-bikes (eigenlijk pedelecs, omdat ze trapondersteuning geven en niet zelfstandig kunnen rijden) zit de motor net achter de trapas. Als de motor hier geplaatst wordt, betekent dit vaak dat de fiets wat langer is dan gebruikelijk, omdat door de extra ruimte het achterwiel verder naar achteren moet worden geplaatst. Nadeel hiervan is dat een dergelijke fiets die op het achterrek van een auto meegaat, wat verder uitsteekt. Een ander nadeel is dat het vermogen niet direct op het wiel wordt uitgeoefend, maar op de ketting, waardoor het rendement uiteindelijk niet 100% zal zijn en dit weer direct invloed heeft op de actieradius van de elektrische fiets.
Elektrische fiets motor voorwiel
Een motor in het voorwiel heeft als voordeel dat je deze ook achteraf kan laten plaatsen. Het nadeel van een motor in het voorwiel is dat de fiets zwaarder stuurt en daardoor minder comfortabel rijdt. Doordat de motor in het voorwiel zit, kan je ook het gevoel krijgen dat hij de fiets vooruittrekt.
Elektrische fiets motor achterwiel
Een motor plaatsen in het achterwiel kan soms wel achteraf, maar niet altijd. Dit heeft te maken met het feit dat het uitnemen van het achterwiel van een fiets bewerkelijk is en daardoor ook kostbaar.
Ook hier is relatief lange bekabeling nodig en dus kans op storingen. Als laatste geldt dat, indien de accu op de achter drager wordt bevestigd, het zwaartepunt van de fiets voornamelijk aan de achterzijde komt te liggen. Dit beïnvloedt het stuurgedrag aanzienlijk. Verder moet je er rekening mee houden, dat een fiets met de motor in het achterwiel altijd een derailleurversnelling zal hebben (en dus geen dichte kettingkast). Als naast de motor ook de accu op de bagagedrager is bevestigd aan de achterkant, dan ligt het zwaartepunt van de fiets volledig op de achterzijde. Dat kan nadelig zijn.
Elektrische fiets motor trapas
Aandrijving van een motor die verwerkt is in het frame (of op de trapas) is ook een methode die ervoor zorgt dat deze niet achteraf op een fiets te monteren is. Ook is deze methode voor een elektrische fiets vaak wat kostbaarder, omdat voor deze elektrische fiets de fabrikant een speciaal frame moet bouwen. Vaak is naast de motor ook de accu dicht bij het frame bevestigd, waardoor het systeem de ondersteuning direct afgeeft op de trapas.
Geluid van de motor
Het geluid van de motor kan een rol spelen bij je keuze voor de fiets. De elektromotor is vrijwel altijd onhoorbaar, maar er zijn uitzonderingen. Maak daarom altijd een uitgebreide testrit en let ook op dit onderdeel van je fiets.