Geschiedenis van de vouwfiets
Vouwfietsen bestaan eigenlijk al jaren, bijna net zo lang als gewone fietsen. Er zijn zelfs voorbeelden van hoge bi-fietsen die opvouwbare of deelbare wielen hadden.
De eerste vouwfietsen
Begin 1900
Begin 1900 raakte het leger geïnteresseerd in de vouwfiets (Fongers-vouwfietsen na 1908) en werd deze steeds populairder. Ook toen al werden vouwfietsen niet alleen voor militaire doeleinden gemaakt, maar ook voor de gewone consument, zoals bijvoorbeeld de schippersfietsen. Dit waren gewone fietsen met onder andere scharnieren om er vouwbare fietsen van te maken.
Na de Tweede wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog en door een grotere afstand tussen wonen en werken, kochten ook steeds meer consumenten vouwfietsen. Mensen wilden een deel van het woon-werkverkeer graag afleggen per fiets en hadden daarvoor een lichtgewicht, zo klein mogelijk opvouwbaar fietspakket voor nodig wat makkelijk mee te nemen was in de auto of de trein. De eerste modellen toen waren gewone fietsen die door middel van een knikmechanisme ervoor zorgden dat je de fietsen makkelijker mee kon nemen. Daarna ontwikkelden de technieken zich steeds verder en uiteindelijk leidde dit begin jaren zeventig tot een lichtgewicht, inklapbaar formaat vouwfiets.
Vouwfiets merken
Het meest bekende en oudste merk vouwfiets is de brompton. Ook nu nog zijn de Brompton vouwfietsen nog steeds populair. Helaas heeft dit wel als resultaat dat van de merken vouwfietsen die bestaan die ook een van de duurste is. Andere bekende merken vouwfietsen zijn Dahon, Beixo, Strida, Birdy en Di Blasi. Ook de fabrikanten van gewone fietsen hebben vaak een productielijn met vouwfietsen (Gazelle, Batavus, Union, etc.).