Tandems
Een tandem is een fiets die is ontworpen om door meer mensen op te fietsen. De meeste tandems zijn bedoeld voor twee personen, maar er bestaan ook tandems voor meer dan twee personen (zie het artikel Tandem soorten).
De eerste tandems werden gemaakt door de frames van twee solofietsen (zoals een tandemberijder een gewone fiets voor één persoon noemt) aan elkaar te lassen. De moderne tandems zijn gemaakt van speciaal voor dit type fiets ontwikkelde frames. Daarbij houdt men rekening met het feit dat de fiets zowel licht van gewicht moet zijn als ook extra stevig moet zijn.
De meeste tandems in de lopende collecties van de fietsfabrikanten zijn toerfietsen. Deze hebben geen bovenbuis, (model damesfiets dus) en hebben een lage instap (zie ook het artikel Tandem kopen).
Voordelen tandem
- Je hebt geen last van verschil in conditie als je samen een fietstocht maakt.
- Tandems zijn sneller dan een solofiets.
- Minder last van wind, doordat je voor maar 1 persoon luchtweerstand krijgt.
- Totale gewicht van een tandem is lager dan het totale gewicht van twee fietsen.
Nadelen tandem
- Lengte van de tandem, lastig bij opbergen, vervoeren en parkeren.
- Hoge prijs van een tandem (daar staat tegenover dat twee vergelijkbare fietsen vaak samen meer kosten dan één tandem).
- In het begin lastig om op te fietsen, omdat op de meeste tandems het trappen, het remmen etc. op elkaar afgestemd moet zijn doordat je gebruik maakt van één ketting.
- Het totaalgewicht van een tandem inclusief berijders kan zwaarder zijn dan het totaalgewicht van twee fietsen inclusief berijders.
Verschil tussen een tandem en een gewone fiets
Door tandemberijders worden de gewone fietsen voor één persoon ook wel solofietsen genoemd. Wat is het verschil tussen een tandem en een solofiets, behalve de lengte en het feit dat er meer personen fietsen op een tandem.
- Een tandem heeft twee trapstellen, die door één ketting met elkaar worden verbonden.
- De ketting van een tandem zit aan de linkerkant.
- De achternaaf van een tandem is breder.
- De remkabel van een tandem is langer (logisch eigenlijk).
- Er zijn meerdere stuurpennen en sturen voor de overige berijders.
Overeenkomsten tandem met een gewone fiets
De aandrijving is hetzelfde als bij een gewone fiets. Het verschil is dat de ketting twee trapstellen met elkaar verbindt; het principe van aandrijving blijft hetzelfde. Het voordeel hiervan is dat de ketting onderhouden kan worden door iedere fietsenmaker.
Alle andere onderdelen die bij de verschillen niet genoemd zijn, zijn bij een gewone fiets hetzelfde. Het is wel zo, dat een bepaald type versnelling (rohloff naafversnelling bijvoorbeeld) of rem meer geschikt is of meer toegepast wordt op een tandem dan op een solofiets, maar dit heeft meer met de tandem als geheel te maken. Dit betekent trouwens dat een tandem heel goed onderhoud kan worden door de plaatselijke fietsenmaker.
Vervoer tandem in auto, trein of per vliegtuig
Vanwege de lengte van een tandem kan vervoer per auto, trein of per vliegtuig lastig zijn. Wil je de tandem regelmatig meenemen met de auto voor een tocht, dan kun je het beste kiezen voor een vouwtandem. Diverse fietsenmerken hebben deze in de collectie (zoals het merk Koga). Zelfs elektrische tandems bestaan er in sommige gevallen met een vouwmogelijkheid (zoals van het merk Multicycle).
In de trein gelden voor een tandem dezelfde regels als bij een gewone fiets. De uiteindelijke beslissing van de conducteur is doorslaggevend. Houdt hier rekening mee.
In het vliegtuig kun je het beste gebruik maken van een fietsdoos. Heb je al vrij definitieve plannen om met je tandem mee te gaan nemen in het vliegtuig, informeer hier dan direct naar bij aankoop van je tandem. Ook hier kan een vouwtandem uitkomst bieden, al zullen de mogelijkheden, het comfort etc. van de tandem toch het belangrijkste zijn. Overigens nemen lang niet alle vliegmaatschappijen een tandem mee. Op de pagina Fiets in het vliegtuig vind je informatie hierover, voor zover deze door de vliegmaatschappij werd aangegeven.