Elektrische fiets kopen
Weloverwogen heb je de beslissing genomen voor een elektrische fiets. Waar moet je nu verder nog op letten bij de aanschaf? Hieronder noem ik diverse punten die je aandacht zeker moeten hebben. Vergeet daarbij niet ook op internet te kijken naar testen van elektrische fietsen.
Fiets kopen
Natuurlijk gelden voor de koop van een elektrische fiets ook alle punten die gelden voor de koop van een gewone fiets. Deze zijn al uitgebreid behandeld op de pagina Fiets kopen. De punten die ik daar noem, die afwijken van wat op deze pagina staat, komen hieronder nogmaals aan bod.
Onderdelen elektrische fiets
Het systeem wat de aandrijving en ondersteuning regelt voor de elektrische fiets bestaat uit meerdere elementen die allemaal even belangrijk zijn. Deze elementen zijn: accu, actieradius, de motor, de sensor, de oplader van de accu en het display.
Accu elektrische fiets
Een accu is een van de belangrijkste onderdelen van het hele systeem van aandrijving van de elektrische fiets. Het vermogen van de accu bepaalt mede hoe ver je met de fiets kunt fietsen. Er zijn diverse soorten accu’s op de markt: NiMh accu’s, Li-ion accu’s en LiPo accu’s. De NiHmh is de zwaarste, de goedkoopste, maar niet de beste accu, het heeft onder andere een hoge zelfontlading. De Li-ion accu is wat lichter, gaat wat langer mee qua aantal keren opladen en heeft ook een minder hoge zelfontlading, maar wel een iets hogere prijs. De LiPo is de beste accu, maar heeft tevens ook de hoogste prijs.
Een aantal aandachtspunten bij het kopen van een elektrische fiets:
- Let er bij de aanschaf van je fiets goed op van welke accu gebruik wordt gemaakt. Het is namelijk niet mogelijk om de accu te vervangen door een ander type.
- Laat de accu doormeten voordat je tot de koop overgaat. Het kan zijn dat de fiets met accu lang in de winkel heeft gestaan of lang op voorraad is geweest in de fabriek. Op die manier kom je niet voor de onaangename verrassing te staan, dat je accu het eerder begeeft dan voor een nieuwe zou gelden.
- Test bij het maken van een proefrit goed de afstand die je met de volle accu zou kunnen rijden.
- Let op de plaats van de accu en of je de accu met fiets en al aan de lader moet leggen of dat je de accu (op een eenvoudige wijze) van de fiets kan halen om op te laden.
- Let op de stekker die aan de accu zit Is deze stevig genoeg.
Wil je meer weten over elektrische fiets accu’s? Lees dan het artikel Accu elektrische fiets.
Actieradius elektrische fiets
De actieradius van de accu houdt de afstand en de tijd in die je in totaal met een volle accu zou moeten kunnen afleggen. De fabrikant geeft deze uiteraard aan, maar houdt er rekening mee, dat deze altijd een actieradius zal aangeven van de meest ideale omstandigheden. Test dit dus goed bij een proefrit. Een afstand van 50 km een mooi gemiddelde wat de accu toch zou moeten kunnen halen.
De actieradius die je accu heeft ook mee samen met het doel van je elektrische fiets. Als je er vaak langere tochten op wil maken, heb je uiteraard meer resultaat nodig dan wanneer je vaak korte afstanden fietst (al hangt dat ook weer samen met onder andere het gewicht wat je dan op je fiets hebt zitten). Zie voor meer en uitgebreidere informatie hierover ook het artikel Actieradius elektrische fiets.
Motor elektrische fiets
De motor is evenals de accu een van de belangrijkste onderdelen wat betreft de aandrijving van de elektrische fiets. Een motor met voldoende vermogen voor het doel wat je voor ogen hebt, levert je het meeste op. Let bij het kopen van een elektrische vermogen op de plaats van de motor (dit is met de accu een van de zwaarste extra onderdelen van je fiets) en dus ook op het vermogen wat de motor kan leveren.
Houd daarbij in de gaten dat het niet altijd positief is als de motor het maximale vermogen wat wettelijk toegestaan is, haalt. Dit zegt namelijk niets over de afstand die je met de fiets kunt afleggen. Test dit onderdeel uit bij een proefrit en houd er daarbij rekening mee dat accu en motor een eenheid vormen. Test bij de proefrit ook altijd diverse maten van ondersteuning uit. Ook dit maakt uit voor de totale afstand die je met ondersteuning kunt rijden.
Ook over dit punt meer informatie in het artikel Motor elektrische fiets.
Sensor elektrische fiets
Ook al lijkt de sensor die bij je elektrische fiets zit niet direct van belang, toch kan de soort sensor of sensoren uitmaken bij het comfort bij het rijden. De enkelvoudige eenvoudige bewegingssensoren zijn niet altijd even prettig bij het optrekken omdat de ondersteuning niet gelijk begint.
De elektrische fietsen die over de wat duurdere dubbele sensoren beschikken (bewegingssensor en krachtsensor) werken daarbij een stuk prettiger. Ook een punt van aandacht bij je proefrit.
Zie voor meer informatie het artikel Sensor elektrische fiets.
Elektrische fiets opladen
Er zijn accu’s die je aan de fiets moet opladen, omdat je ze niet los kunt halen. Heb je op de plek waar je de fiets stalt geen stopcontact in de buurt, let daar dan extra op. Wat het opladen zelf betreft, moet je er rekening mee houden dat je de accu na het fietsen altijd gelijk weer moet opladen. Bewaar een accu nooit leeg, dat gaan ten koste van het vermogen ervan.
Let er bij de oplader en de accu ook op dat de oplaadtijd voldoet aan je wensen. Als je een fervente fietser bent, dan is het handig om een accu met oplader te hebben waarvan de accu los van de fiets geladen kan worden en die ook een korte oplaadtijd heeft. Ook kan het in dat geval erg handig zijn om een tweede accu aan te schaffen, zodat je kunt wisselen bij langere ritten.
Er zijn overigens opladers voor accu’s die op allerlei type accu’s passen. Vraag wel de fietsenhandelaar van de winkel waar je de fiets hebt gekocht wat zijn ervaringen daarmee zijn. Zeker als je garantie nog geldig is, is het belangrijk om geen dingen te doen waardoor je garantie niet meer geldt.
Lees meer over Elektrische fiets opladen.
Elektrische fiets computer en display
Bij de aankoop van je fiets is het verstandig om van tevoren te bedenken wat je in ieder geval graag op het display zou willen hebben qua functies. Laat je daarbij niet verleiden tot een groot aantal functies, wat je misschien niet gebruikt en waardoor het display alleen maar slechter leesbaar is. Naast de functies die het display heeft, is het ook belangrijk om na te denken of je een vast of een afneembaar display wilt en dat je bekijkt waar de drukknoppen van het display zitten.
Meer informatie over dit alles vind je in het artikel Display elektrische fiets.
Gewicht elektrische fiets
Houd er rekening mee als je een elektrische fiets koopt, dat het gewicht daarvan meestal 7 tot 10 kg zwaarder kan zijn dan van een normale fiets. Moet je je fiets regelmatig optillen om hem te stallen of wil je je fiets meenemen op de auto voor een ritje elders, houd dan rekening met het gewicht van de fiets.
Merk of merkloos
Eigenlijk speelt het niet echt een rol of je een fiets van een bekend merk hebt of niet. Het belangrijkste is dat het een goede elektrische fiets is. Toch is het wel zo, dat de merkfietsen vaak beter voorzien zijn van betere onderdelen, waarbij dan het accent vooral ligt op het aandrijvingsgedeelte van de fiets, dus de accu, de oplader en de motor.
Let er dan ook vooral op dat wat voor fiets je ook koopt, dat die onderdelen goed zijn en het fietsen goed aanvoelt. Ga ook op zoek naar de reviews van andere gebruikers van elektrische fietsen, zodat je kunt bekijken welke fiets het beste aan jouw doel voldoet: bekend merk of minder bekend merk.
Remmen elektrische fiets
Omdat het tempo van een elektrische fiets vaak hoger ligt dan bij een gewone fiets zijn goede remmen van groot belang. Let daar goed op. Op een elektrische fiets zul je vrijwel nooit een terugtraprem aantreffen, omdat deze door de gebruikte techniek minder geschikt is. Een aantal A-merken elektrische fietsen (Batavus en Union) hadden in het verleden wel een fiets met terugtraprem, maar inmiddels niet meer.
De meeste elektrische fietsen beschikken nu over rollerbrakes of over velgremmen. Daarnaast zijn er ook een aantal fietsen met schijfremmen. Daarbij heeft de trommelrem het voordeel dat deze vrijwel geen kans loopt op viezigheid bij het remsysteem. De schijfrem heeft dit wel, maar het remmechanisme van deze rem is wel veel beter. Toch zul je over het algemeen een velgrem aantreffen op de elektrische fietsen omdat deze krachtig is en makkelijk te repareren en een goede keuze is na de schijfrem.
Aantal versnellingen elektrische fiets
Over het algemeen raadt men aan om een elektrische fiets te kopen waar minimaal 7 à 8 versnellingen op zitten. De reden daarvoor heeft met twee dingen te maken.
Bij het optrekken moet je altijd veel kracht zetten. Daardoor zal de software en de sensor registreren dat je veel ondersteuning nodig hebt en maximaal vermogen van de accu vragen. Als je wegrijdt is het dan ook verstandig om de fiets in de laagste versnelling te zetten en ook de fiets in de laagst mogelijke ondersteuning, zodat je makkelijk weg kunt rijden zonder dat je veel vermogen gebruikt.
Veel elektrische fietsen (met name die met alleen een bewegingssensor) gaan uit van een ideale trapfrequentie van zo’n 60 à 70 omwentelingen per minuut. Als je minder omwentelingen maakt, gaat de software in je bedieningspaneel ervan uit dat het fietsen zwaarder is en gaat meer vermogen leveren. Als je ervoor zorgt dat je continu ongeveer 60 à 70 omwentelingen blijft maken vooral bij langere fietstochten, kun je vrij lang met je accu doen. Dit bereik je het beste door goed gebruik te maken van je versnelling.
Let er ook op als je een proefrit maakt, dat je een stukje rijdt op de hoogste versnelling, zeker als je een fiets test die een naafversnelling heeft (7 à 8 versnellingen meestal). Veel gebruikers van de elektrische fiets klagen over het feit dat ze bij de hoogste versnelling te hard moeten trappen om nog ondersteuning te krijgen.
Het type versnelling wat op je fiets zit, hangt af van de plaats waar de motor zit. Zit de motor namelijk in het voorwiel, dan bouwt men vaak een naafversnelling met rollerbrakeremmen in het achterwiel in. Dit zul je vooral terugvinden bij stadsfietsen.
Tips elektrische fiets kopen
Huren ter voorbereiding van koop
Het kan verstandig zijn om voordat je tot koop overgaat van een elektrische fiets er een tijdje eentje te huren, om bijvoorbeeld te bekijken of je het fietsen met fietsondersteuning wel prettig vindt, of dat je liever kiest voor een fiets die zonder ondersteuning fietst, welk type je mogelijk wilt aanschaffen en of het type wat je op het oog hebt wel aan je verwachtingen voldoet. Zie het als een lange proefrit, waarin je vrijwel alle ins en outs kunt uitproberen.
Houd er daarbij wel rekening mee, dat je over het algemeen gesproken niet op de nieuwste fiets vermoedelijk zult rijden en de accu daardoor niet op vol vermogen meer draait. Uiteraard kun je daarbij het verhuurbedrijf wel naar vragen. Het prijskaartje wat aan het huren van een fiets hangt, ligt bijvoorbeeld voor een dag op ongeveer 25 euro. Wil je een weekend of een midweek een elektrische fiets huren, dan ben je rond de 65 euro kwijt.
Testrit elektrische fiets
Maak een uitgebreide testrit. Een eerste ritje met een elektrische fiets is altijd geweldig. Of de fiets je op de lange termijn ook bevalt, kun je beter beoordelen als je een langere testrit hebt gemaakt. Doe dit bij voorkeur onder de zwaarste omstandigheden waarin je de fiets wilt gebruiken, dus bijvoorbeeld op een dag dat het hard waait. Let bij de testrit in ieder geval op drie dingen: accu, ondersteuning en motor. Heeft de accu voldoende vermogen voor het soort ritten wat je met de fiets wil gaan maken? Werkt de ondersteuning op een prettig manier? Is de motor krachtig genoeg en zit hij op een goede plek?
Nieuw of tweedehands elektrische fiets
Een tweedehands elektrische fiets kan een goede keuze zijn. Het scheelt uiteraard aanzienlijk in prijs. De vraag is of de staat van de fiets nog even goed is. Extra aandacht moet je wel hebben voor de accu, de lader en de motor van de fiets. Laat in ieder geval de accu en de oplader nakijken en beoordelen. Probeer bij de koop van een tweedehands fiets te bedingen, dat je eerst de accu en de lader laat checken voordat je beslist of je tot koop overgaat.
Laat deze onderdelen bij voorkeur bij een bedrijf controleren, dat gespecialiseerd is in accu’s en laders. Deze kan je goed adviseren over de staat ervan en over het al dan niet vervangen of reviseren van een van beide onderdelen (voor wat betreft het reviseren geldt dit alleen voor de accu). Dit aspect moet je zeker bij de prijs een rol laten spelen. Je kunt overigens ook altijd vragen naar een accu testrapport en op het display kun je nakijken hoeveel kilometer er inmiddels met de fiets is gefietst, wat ook iets wil zeggen over de ouderdom en het gebruik van de aandrijving.
Ook bij de fietsenhandel kun je vragen om een accu testrapport om te kunnen checken hoe oud de accu is en hoe lang de fiets inmiddels in de winkel staat. Maak ook bij een tweedehands fiets een testrit en check dan ook de motor. Probeer alle ondersteuningsstanden uit en houd in de gaten of er niets hapert en of de ondersteuning inderdaad stopt als u remt.
Kosten elektrische fiets
Een elektrische fiets is in de meeste gevallen duurder dan een gewone fiets. De prijsklasse ligt op dit moment ongeveer tussen de 700 en 3000 euro. Voor dat laatste bedrag krijg je in ieder geval een topfiets. Naast de aanschafprijs van de fiets moet je met nog een aantal andere kosten rekening houden, anders dan bij een gewone fiets.
Kosten voor het laden van de accu bedragen ongeveer € 0,10 per laadbeurt. De onderhoudskosten van de fiets zijn vergelijkbaar met die van de normale fiets. Verder zul je gedurende de tijd dat je de fiets gebruikt vermoedelijk ook een keertje de accu moeten vervangen. De prijs daarvan hangt volledig af van het soort accu en het merk. Bekijk die prijzen ook voordat je een fiets aanschaft. Je kunt vaak deze kosten nog enigszins drukken door de accu indien mogelijk te laten reviseren bij een erkend bedrijf in plaats van te vervangen. Bij een aantal accu’s (zoals die met de ion-technologie van Sparta) is dat helaas niet mogelijk en zul je als de accu overleden is, een nieuwe moeten aanschaffen. Ook de mogelijke aanschaf van een tweede accu (als je vaak langere fietstochten maakt bijvoorbeeld, al is dat niet altijd noodzakelijk) komt er nog bij.
Verzekering elektrische fiets
Het is niet (meer) verplicht om je elektrische fiets te verzekeren. Deze valt nu onder de normale particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Het is wel verstandig om de fiets tegen diefstal en schade te verzekeren. In Nederland zijn er een aantal verzekeraars die een dergelijke verzekering aanbieden. Ik noem er hier een paar: ANWB, Unigarant, Unive, VerzekerVoordeling.nl, Meeus. Voor meer informatie over verzekeringen zie het artikel Verzekeren elektrische fiets.
Een goede tip overigens is als je beschikt over een (oude) smartphone of een speciaal gps-apparaat voor op je elektrische fiets. Stel deze dan voor zover mogelijk in op een of twee straten van je huis vandaan. Daarmee kun je enigszins voorkomen dat je fiets gestolen wordt uit de stalling of uit je schuur. Met behulp van deze apparatuur is het namelijk vrij eenvoudig om te traceren waar mogelijk een elektrische fiets te vinden is.
Specifieke verkeersregels
Volgens de wegenverkeerswet gelden voor een fiets met trapondersteuning, dus een pedelec, de regels die ook gelden voor een normale fiets.
Fiets van de zaak?
Voor de wet is een elektrische fiets een gewone fiets onder de voorwaarde dat de ondersteuning wegvalt bij een snelheid hoger dan 25km per uur en de motor mag niet meer dan 250 watt vermogen hebben. Omdat een elektrische fiets aan deze eisen voldoet (in ieder geval de pedelecs) kun je deze ook aanschaffen binnen de fiscale regelingen om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer te stimuleren.